Konsultacje publiczne projektu rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii w sprawie metody kalkulacji kosztów cyklu życia budynków oraz sposobu przedstawienia informacji o tych kosztach
Poniżej przedstawiamy stanowisko Narodowej Agencji Poszanowania Energii S.A. dotyczące projektu rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii w sprawie metody kalkulacji kosztów cyklu życia budynków oraz sposobu przedstawienia informacji o tych kosztach (numer w wykazie prac legislacyjnych MRPiT: 89) wraz z uzasadnieniem i oceną skutków regulacji.
Narodowa Agencja Poszanowania Energii S.A. stoi na stanowisku, że przedstawiony projekt rozporządzenia w sprawie metody kalkulacji kosztów cyklu życia budynków oraz sposobu przedstawienia informacji o tych kosztach (numer w wykazie prac legislacyjnych MRPiT: 89) nie wprowadza żadnych istotnych zmian w stosunku do aktualnego Rozporządzenie Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 11 lipca 2018 r. w sprawie metody kalkulacji kosztów cyklu życia budynków oraz sposobu przedstawiania informacji o tych kosztach (Dz.U. 2018 poz. 1357). Metodyka opisana zarówno w aktualnym rozporządzeniu, jak i w przesłanym projekcie rozporządzenia zawiera daleko idące uproszczenia, powodujące brak praktycznego zastosowania ww. rozporządzenia w rzeczywistości. Wśród uproszczeń znajdują się:
- brak możliwości uwzględnienia różnych okresów analizy,
- brak możliwości uwzględnienia dyskontowania strumieni pieniężnych,
- brak możliwości uwzględnienia indeksacji cen energii,
- brak możliwości uwzględnienia sprzedaży energii produkowanej lub magazynowanej w budynku,
- brak możliwości uwzględnienia innych niż energia i woda strumieni mediów (np. ścieki),
- brak możliwości uwzględnienia kosztów zewnętrznych.
Dodatkowo oparcie obliczeń kosztów użytkowania na energii końcowej wyznaczonej na podstawie przepisów wydanych na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 2014 r. o charakterystyce energetycznej budynków (Dz. U. z 2017 r. poz. 1498 oraz z 2018 r. poz. 138) powoduje niedoszacowanie zapotrzebowania na energię do chłodzenia, a tym samym przedstawiona metodyka jest niewłaściwa dla budynków z chłodzeniem.
Przedstawione zastrzeżenia przekazane były także w trakcie konsultacji projektu aktualnie obowiązującego rozporządzenia, jednak nie zostały uwzględnione.
Uważamy, że brak jakichkolwiek zmian w metodyce liczenia kosztów cyklu życia przedstawionej w przesłanym projekcie rozporządzenia, po ponad 2,5 roku od obowiązywania aktualnej wersji rozporządzenia jest swoistym „krokiem w tył”.
Ostatnie wpisy
- Zaproszenie do składania ofert na badanie sprawozdania finansowego za 2024 r.
- Webinary dot. Narzędzi do Poprawy Planowania i Projektowania Remontów Budynków – RINNO
- Otwarcie naboru dla przedsiębiorstw energochłonnych, pilotaż: “Audit Plus – Integralna Usługa Doradcza w Zakresie Efektywności Energetycznej dostosowana do potrzeb przedsiębiorstwa”
- Nowe Wymagania dla Audytorów Energetycznych – Wspólne Stanowisko Branży
- Raport „Propozycja krajowej metodyki wyznaczania śladu węglowego budynków”